annaayaeos

Direktlänk till inlägg 11 februari 2018

Snöig spårträning ...

Av Anna-Karin Malm - 11 februari 2018 16:15

Idag bar det av ut i spårskogen en sväng ... Endast ett litet tunt snölager låg kvar & på sina ställen var det barmark så vi la ut rejäla spår till alla vovsegullen innan vi gick en promenad i väntan på att spåren skulle ligga till sig ... Meeeen innan vi hann ta dem började det snöa som bara den vilket försvårade spårandet en aning ... Men vad gör väl det när man har duktiga spårhundar?


Pi fick ta sitt spår först av mina två & kompisen Ingela hade lagt ut det, spännande, spännande. Upptaget var åt höger idag & i spåret låg det fem pinnar av ministorlek samt ett slut. Efter att ha snurrat en vända endast ett par meter ut i upptaget skickade jag om henne & då gjorde hon ett klockrent upptag med ett par sekunders analys innan hon valde rätt håll ... underbart. Själva spåret gick bra förutom på ett ställe där det låg flera vinklar tätt & det syntes fotspår från en vuxen & ett barn som hon började följa en bit ... Där snurrade vi rundor ett bra tag innan hon hittade rätt & sen spårade fint resten av spåret. Pinnarna var inte helt lätta att hitta då de var snötäckta så hon fick gräva fram dem så hon missade en pinne nånstans i spåret men resten tog hon & det är ju bra "L"


Sen fick Danni ta sitt spår & jag undrade lite stilla hur han skulle klara det, för honom, ovanligt långa spåret på cirka 500 meter med 4 pinnar samt slut nu när det snöat över en hel del ... Meeeen jag hade inte behövt oroa mig ... med tryck i linan & en viftande svans tog han sig igenom spåret såååå fint ... endast på ett ställe blev det ett litet stopp & lite snurr i en vinkel iom att det passerade ett par bara några meter ifrån oss & då var han ju tvungen att gå ut i deras vittringskorridor & känna in dem lite innan han kunde fortsätta.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards