annaayaeos

Direktlänk till inlägg 3 februari 2018

Spårträning ... lr världens bästaste Blådårar ... typ

Av Anna-Karin Malm - 3 februari 2018 10:00

Idag bar det av ut i spårskogen en sväng ... efter att ha frusit hela förmiddagen pälsade jag på mig ordentligt innan vi åkte vilket fick till följd att jag blev helt genomsvettig bara av att lägga ut spåren. Medan spåren låg till sig gick jag en promenad där vi passade på att leta "rätt" kotte samt sitta & vänta på ja-kommando när jag slängde iväg en pinne ... De älskar verkligen att göra såna gejer på promenaderna. Lite prat med träningskompisen hanns oxå med innan det var dags att ta spåren.


Pi fick ta sitt spår först & idag låg det i granskog med upptag åt vänster, en man med tre hundar som knatat i spåret samt en stigövergång mot slutet. Sex pinnar varav fyra naturpinnar samt slut hade jag lagt ut ... Upptaget var klockrent, galopp ut till spåret, tvärnit i spårkärnan, analys ett par sekunder sen iväg åt rätt håll ... gött!!! Sen spårade hon på riktigt riktigt bra men gick över en pinne ... förmodligen pga att hon kom på fel sida om den & inte fick vittring på den ... men jag tog upp den & låtsades äta av hennes tubost som belöning för att jag hittat pinnen ... Jag inbillar mig att det faktiskt hjälper henne att vara noggrannare ... Där vi mötte mannen med hundarna följde hon deras spår ut från spåret en bit, men valde efter cirka 10 meter att vända tillbaka till vårt spår & fortsätta ... sen gick spåret längs med en stig & precis när vi gick där kom det ett par med en hund i flexikoppel som stod & pissade & sprätte endast ett par meter ifrån Pi precis när vi skulle vinklar från stigen igen & se det kunde inte Pi klara av att ignorera utan hon var bara tvungen att skälla till mot hunden innan hon sen fortsatte spåra som om inget hänt. Stigövergången mot slutet var inga som helst bekymmer.


Sen fick Danni ta sitt spår som hade tre pinnar samt slut. Idag fokuserad jag på långa raksträckor eftersom han ju har en tendens att "glömma" vinkla när han spårat rakt fram en längre sträcka ... Idag glömde han dock inte det utan han var såååå duktig & spårade med rejält tryck i linan & viftande svans även idag. Jag måste verkligen se till att prova på att gå nån annans spår med honom snart ... Alla pinnarna hittade han oxå den lille syrken. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards