annaayaeos

Direktlänk till inlägg 28 januari 2018

Tävling ... lr e du verkligen nöjd?

Av Anna-Karin Malm - 28 januari 2018 11:45

Idag var jag & Pi & tävlade lydnad för andra gången sen revideringen & trots att det inte gick poängmässigt så bra efter en hel del småmissar är jag grymt nöjd ... Vi hade en sån go känsla & Pi var koncentrerad och det syntes ingenting av osäkerhet lr rädsla i henne trots att vi var på en helt ny plats i en inomhushall som var en blandning av växthus & hundhall. Möjligtvis kan jag härröra hennes ovilja att lägga sig på inkallning & fjärren som en känsla av otrygghet då hon vet att när jag lagt henne kommer jag att gå ifrån henne ... annars var hon som sagt trygg och glad.


Tävlingen delades upp i två omgångar eftersom hallen var så liten att de inte kunde få plats med både ruta & kon på samma gång och jag vet inte om det var någon direkt fördel för oss eftersom Pi ju har en lång uppstartssträcka men sen går bättre & bättre utan behov av några egentliga belöningar ... jag upplevde dock inte heller att det var nån direkt nackdel, jag tror att Pi fick känslan av att vi tränade då kedjorna ju blev så pass korta. 


Hur som haver så slutade vi på en andraplats med ett andrapris så det var ju betydligt bättre än förra tävlingen ... "L" Poängen fördelade sig enligt följande:

Omgång 1

Fritt följ   8,5 (sns vid runt) Mycket bra kontakt & känsla, jag är absolut nöjd.

Ställande   10 

Inkallande   7 (extra kommando vid läggande, hoppar på fö) 

Sättande   7 (dk även med kropp) Jag fick säga extra fot vid framföringen eftersom jag dumt nog förberedde henne på att vi skulle sitta och sen säkrade jag att hon gjorde rätt med en liten halvhalt.

Rutan   0 (hund utanför markering) Hon ställde sig nära främre högra konen, men innanför banden, jag tänkte ett par sekunder på om jag skulle dirigera om henne innan jag la henne men valde att inte göra det för att boosta hennes självförtroende & då hamnade hon så klart utanför med framtassarna ... hon fattade dock inte att det blev fel & det är det viktigaste för mig.

Omgång 2

Apportering   7 (tveksamt tagande, ss ssns vid avslut) Ja tveksamt, men inte så tveksamt som det KAN vara med främmande apport, fint avslut där hon satt lugnt kvar efter att jag tagit apporten.

Fjärrdirigering   5,5 (dk vid nedläggande) Jag fick säga ligg tre gånger för att få henne att lägga sig & ett extra kommando på första uppsittet, men sen gjorde hon det faktiskt bra.

Hopp   7 (hopp mot förare vid ingång) 

Konen   8,5 (hoppig ingång, vidrör förare något) Bra attityd, snusade till mot konen i farten, förväntade sig att få belöning på väg in eftersom hon ju varit duktig och inte stannat & nosat på konen därav studsen på invägen "L".

Sitt i grupp   10 Vi satt typ en meter från ingångsdörren så hon kollade mot den en gång & lyfte en tass men uppenbarligen såg inte domaren det "L".

Helhetsintryck   8,5 (Inte helt kompatibla på små ställen)

Summa 227 poäng 

 

Innan vi for hemåt fick Danni komma ut & träna lite på en gräsplätt utanför hallen & han var såååå glad ... Vi körde lite fotgående, inkallning med ställande, stå, sitt & ligg under marsch, apportering, kryp & fjärrdirigering.

 
 
Annelie Mattsson

Annelie" title="http://Bloggplatsen.se]Annelie" target="_blank">Bloggplatsen.se]Annelie Mattsson

3 februari 2018 21:50

Viktigast är att det känns bra,
Poängen kommer sen 😄.
Kram

http://Padilias. Bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards