annaayaeos

Direktlänk till inlägg 23 januari 2018

Tandläkarbesök med efterföljande sökträning ...

Av Anna-Karin Malm - 23 januari 2018 16:45

Denna lediga dagen började lite extra tidigt med ett tandläkarbesök 7.40 ... Sen bar det direkt vidare till Vedby för lite sökträning med två tappra själar. Vi fick en underbar förmiddag i sökskogen med våra hundar som alla var såååå duktiga ... ja förutom vissa små detaljer då ... "L"


Danni fick börja av mina idag & han fick fyra figgar där jag visste var den första & sista låg ... Första slaget var ett tomslag ut mot ena hörnan & det var helt enligt skolboken, rakt ut till hörnsnitseln, slog framåt ca 15 meter och sen in till mig ... underbart. I andra hörnan låg figgen & han sprang fint ut, hittade figgen & började markera ... meeeen när jag var cirka halvvägs ut slutade han skälla & tittade upp i trädtopparna där en ekorre höll på att greja ... suck. Nåja, sen drog han på med några fina tomslag innan han hittade de andra figgarna ... sista figgen låg i en trälåda med lock & efter att ha sniffat ljudligt några sekunder satte han igång att markera finfint.


Sen var det Pis tur & till henne hade jag beställt fyra figgar samt två tomslag. Tanken var markering på alla & kopplade påvis (där jag skulle släppa nånstans på väg ut). Sista figgen låg i trälådan. Hon gjorde finfina markeringar men släppte rullen cirka 5-7 meter från mig på de två första (jag kopplade det till påviskopplet som hon lätt kan missta för en leksak med snöre) & lät bli påviskoppel på de två sista vilket hjälpte på figge tre ... på sista figgen såg jag hur hon noggrannt kollade in lådan & sen kom i hundranittio hoppandes över en trädstam ... dock hade hon ingen rulle i munnen när hon kom så nära att jag kunde se ordentligt så jag bestämde mig snabbt för att skicka om henne ... vilket visade sig vara ödesdigert för inte fattade hon vad hon skulle göra när jag inte sa att hon fick göra påvis på den hittade figgen ... jag fick skicka om flera gånger samt följa med henne nästan ända ut & ändå sprang hon runt & letade lite överallt utom precis där den hittade figgen låg. Till sist sprang hon dock fram till lådan & ställde sig vid den och tittade på mig som om jag var dum i huvudet ... men när jag sträckte ut handen tog hon till sist rullen & kom ... Det ska bli intressant att se hur hon agerar nästa gång vi tränar sök ... hon är ju väldans känslig & blir lätt passiv och osäker om saker och ting blir fel. Meeeen hon verkad iaf inta ta illa vid sig idag ... tomslagen var si sådär, det första rakt ut och samma väg tillbaka & det andra fick jag ett stopp på med stopp på efterföljande slag oxå som följd. Hon kommer dock igång snabbt om jag tar ett par steg utåt i rutan.


Efter fika & genomgång gick jag & Eva en härlig runda med vovsegullen innan det var dags att åka hemåt. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards