annaayaeos

Direktlänk till inlägg 14 januari 2018

Noseworkkurs & uppletandeträning ...

Av Anna-Karin Malm - 14 januari 2018 16:45

Idag gick jag & Danni en temakurs i nosework ... temat var "gömmor hunden inte kan nå" ... framför allt känner jag att jag ville ha redskap för hur jag ska tänka när det gäller höga gömmor då Danni har lite svårt för det ... han gillar ju inte heller att bli lyft så det underlättar inte för honom.


Det vi fick med oss var att öka höjden successivt & belöna tendens till markering innan frustration eller han ger upp. (ganska självklart egentligen, men man ska ju tänka på det oxå). Jag fick även tillsagt mig att jag inte ska lägga mig i hans sökarbete så mycket utan låta honom leta mer självständigt ... jag vet att jag gjorde det mycket i början men jag upplevde att det blev väldigt mycket spring då men jag får prova igen & se vad som händer. Jag fick iaf bekräftat för mig att han klarar av att markera gömmor som är djupa samt att han inte är särskilt miljöpåverkad när han arbetar. Jag fick möjlighet att ta gömmorna med Pi på egen hand och hon visade att jag nog får prova på att tävla henne oxå ... såååå nu ska jag minsann göra doftprov med dem båda snart så vi kan anmäla till nån tävling & prova på.


När vi var klara där körde vi upp till Hermanssons och gick en promenad innan jag vallade av en uppletanderuta & la ut fyra prylar i den. Pi fick börja & gick sååååå bra ... frånsett att hon stannade vid en död fågel & smakade lite på den vid ett tillfälle ... Hon hade en hörlig intensitet och belöningsförväntan genom hela arbetet ... wiiieeee. Danni gjorde ett jättefint arbete även han, men han blev störd av att det kom ett par med två hundar när han var på väg in med ena prylen så han stannade till, spände upp sig & släppte prylen, men tog den igen efter några sekunder och kom in med den.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards