annaayaeos

Direktlänk till inlägg 27 juni 2017

Lydnadsläger dag 1

Av Anna-Karin Malm - 27 juni 2017 19:15

Idag var det så dags för mig & Blådårarna att åka på lydnadsläger och förkovra oss ... Spännande men jag som inte är så van vid sånt hade lite ångest över att jag inte hade nån klockren plan ... & även över att det verkade vara mest lydnadsinriktade deltagare medan jag ju själv i första hand satsar på brukset ... Nåja att det skulle vara så anade jag ju iofs redan när jag anmälde mig & mitt främsta mål med såna här äventyr är ju ändå att Pi ska få chansen att träna med nya människor & hundar runt sig på nya platser.


Vi startade dagen med en presentation & lite prat kring vad var & en ville ha hjälp med innan vi satte igång ... Jag valde att fokusera på fotågendet samt metallen & fjärren men fick även löfte om att få köra ett framåtsändande med främmande människor som grupp ...


Första passet började jag med fotgåendet & problemen där är i första hand att hon kan tappa fokus korta stunder, framför allt när vi går lite längre sträckor samt att hon inte alltid hamnar rätt i halterna. Jag fick tips om att se över hur jag värmer henne inför fotgåendet ... Vi hann även med att titta på metallen & fick tipset att fortsätta med att hetsa henne samt retas med henne med leksaken om hon inte tar den/kommer in med den som jag vill. Fjärren hann vi oxå med & här ska jag försöka arbeta bort handtecknet på uppsitten då hon låser sig på mina händer & den belöning de kan ha & då blir långsam i rörelsen. Jag ska istället vara tydlig med huvudet, ta upp hakan en aning & le ... hehehe det kommer man ju ihåg plättlätt när man står där inne på tävlingsbanan flin.


I samband med lunchen hann jag träna Danni lite vilket han var jätteglad för ... han fick lite fotgående, en inkallning, lite runda ställande med runtgående & en apportering.


Efter lunchen började vi med gruppmoment, det skiftades mellan sittande & liggande & så körde flera inkallningsdelen oxå & Pi låg hur bra som helst - gött!!! Vi hann även med att ta oss över stegen som fanns där & det var inga problem för fröken ...


När vi körde vårt eftermiddagspass provade jag fotgående med en mer lekfull uppvärmning innan vilket funkade kanon samt körde framåtsändande med en slät inkallning innan för att få sträckan ... Hon var ganska tveksam till att gå igenom gruppen & stannade bland annat till en aning & så fick jag heja på henne lite i saktagåendet framför allt på andra sträckan, men trots det fick vi beröm för vår förstasträcka som instruktören sa var en av de finaste förstasträckor hon sett ... sånt värmer i hjärtat speciellt med tanke på vilka besvär jag & Eos hade med detta momenten ... Jag tror att vi hann med att göra nåt lite till detta pass men jag är inte människa att komma ihåg det ...  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20
21
22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards