annaayaeos

Direktlänk till inlägg 21 maj 2017

Lydnadsdag ...

Av Anna-Karin Malm - 21 maj 2017 06:30

Söndagen bestod av lydnadsträning för inhyrd instruktör ... Som tur var hade vädret slagit om något så det blåste en del samt var runt 20 grader varmt ... svalt mot dagarna innan vill jag lova. Jag hittade dessutom bästa platsen för bilen där det inte passerade folk hela tiden & dessutom i skugga hela dagen. Jag var en aning orolig över att Pi inte skulle orka med riktigt eftersom hon inte kopplat av så mycket under helgen ... svårt att bli lämnad på rummet samt sitta i bilen med en massa folk & hundar som rör sig i närheten hela tiden ju ... meeeen det hade jag inte behövt oroa mig över trots att vi körde nästsist av hundarna både fm & em.


På första passet valde jag att låta instruktören titta på fotgåendet där jag upplever att hon ofta ligger lite väl långt fram i sin position ... priset jag får betala för att jag dragit upp henne i högre aktivitetsnivå i fotgåendet för att inte riskera att tappa henne på tävling. Dock var hon i betydligt bättre position än hon brukar, kanske pga att hon var lite trött ... jag fick dock fina (& lätta) tips på att jobba mycket med tempoväxlingar för att öka hennes medvetenhet om att hon verkligen följer vid sidan & inte bara har sitt tempo samt sakta ner farten innan vändningar & halter. Dessutom fick jag tips på att svänga vänster när vi backar om hon vill svänga ut rumpan. Vi tittade även på hennes fjärrdirigering där hon har finfina uppsitt när jag står nära henne, men när jag går ut en bit blir de sega & ibland flyttar hon även fram baken en pytteliten bit ... Tipset jag fick var att belöna uppåt så hon liksom sitter fint när hon får godiset samt lägga henne ner (lägg dig) när hon inte har gjort ett fint uppsitt ... Hon ser det nämligen inte som ett misslyckande om jag bara hoppar belöningen & fortsätter med att göra nytt ligg & sen sitt igen utan tänker bara att jag drar på belöningen.


På eftermiddagen valde jag metallapporteringen där hon inte gärna tar den utan står & väntar ute vid apporten ett bra tag först ... dessutom tycker hon att den är jätteäcklig & har svårt att vända med den i munnen. För att minska hennes beteende ute vid apporten (Där hon även kan gräva under den samt putta på den innan hon tar den)fick jag tips på att låta nån hålla den en bit upp. Sen kom vi överens om att jag ska arbeta mycket med att låta henne bära den när hon går vid sidan, kalla in henne med den osv för att vänja henne vid att den inte alls är så äcklig egentligen. Vi diskuterade även hennes krypteknik som instruktören tyckte var helt okej så vi jobbar vidare med det som det är.


Andra tips jag fick med mig från dagen var: Inkallning med ställande - bakombelöning, skicka hunden på varsågod när den har ett bra tempo utan att ställa först, ibland vid halva sträckan, ibland precis framför dig, ibland när hunden vänt upp vid din sida. Framåtsändandet - lär in att hunden ska gå saktagåendet bara när jag går, stannar jag, stannar hunden, startar jag, startar hunden på så vis får man en lyhörd hund som har koll på mig där bakom & har en förväntan på mig & inte bara tänker att den kan själv & vet hur det ska vara. Dessutom, jobba mycket med saktagåendet, gå tillbaka till det ofta & mycket även när hunden kan momentet. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards