annaayaeos

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2015

Pi får en titel ...

Av Anna-Karin Malm - 17 oktober 2015 09:30

Så har då äntligen Pi fått sin första titel ... Lp1 ... Och inte nog med det, idag blev hon en tävlingshund på riktigt ... Under våra tidigare tävlingar har jag känt det som att jag har fått jobba stenhårt för att hålla ihop & mellan varven även igång Pi, men inte idag inte ... Idag hade vi DEN känslan ... den som jag tycker är såååå viktig ... långt viktigare än alla poäng & meriter i världen för jag vill ha hundar som älskar att gå in på tävlingsbanan & köra så det ryker & bara vara lyckliga för att de får visa upp allt de kan ... Precis så kändes det idag med Pi & jag är sååååå glad över det. Såååå nu går vi till vintervila (tävlingsmässigt alltså) med fokus på att få en helt säker & trygg platsliggning vad som än händer runt omkring samt på tvåans moment ... och så bruksmomenten så klart. Vi kommer även att träna mycket spår förutsatt att det inte blir en halv meter snö förstås & hoppas på att få till en & annan sökträning oxå så klart ... Men men tillbaka till tävlingen ... Vårt program visade sig inte bara räcka till ett förstapris utan även till klassvinst med 180,5 poäng ... såååå skoj ... Nuffror & kommentarer kommer här:

Platsliggande   10 - en lugn & fin plats som vi dessutom hade sist - härligt när de tänker till så.

Tandvisning   10 - Trots att Pi klättrade upp på domaren när han hälsade på mig ... "L"

Linförighet   8,5 (vp, hoppar) - Jag tyckte att det var superbra förutom hoppen i språngmarschen då förstås ... fattar inte vad vp betyder ... nån som kan bistå?

Läggande   7,5 (sent läggande, dk) - eftersom hon missat detta moment senast vi tävlade tänkte jag att jag safeade & vände på huvudet för att se till att hon verkligen la sig ... vilket nog var tur eftersom hon ställde sig först ...

Inkallande   9,5 (avslut) - en liten studs i luften när hon vände in hos mig.

Ställande   9 (något steg) - jag tyckte att hon utförde det superfint, men kände att jag nog saktade av lite precis i kommandot & trodde att jag skulle få avdrag för det, inte för steg ... "L"

Apportering   7,5 (dk, sent gripande) - Hon MÅSTE ju lukta på främmande apporter innan hon tar dem ... detta gäller dock inte om den är kastad ... såååå jag fick säga ett apport till innan hon tog den, la huvudet bakåt & öppnade munnen medan hon tittade på mig med en blick som sa "ta den, den är äcklig"

Hopp över hinder   9,5 (avslut) - Litet skutt även här, men det kan jag absolut leva med.

Helhetsintryck   9 (glad, trevlig hund, belönar mellan moment bra!) - Jag passade på att peppa henne ordentligt mellan momenten för att hon skulle känna att den känslan & det trycket hon hade är uppskattat ... hon började till och med kampa med min jacka vid ett tillfälle hihihi.


Efter prisutdelningen passade jag & Crissi på att träna lite med de vovvar som inte fått tävla idag, vilket verkade uppskattas då iaf både Eos & Danni var grymt taggade ...


Eos fick träna lite fotgående, inkallning med ställande, rutan (som gick sådär, dock sprang hon på första kommandot idag ... "L"), hopp-apport, metallapportering, sättande under marsch (som vi behöver träna på), fjärrdirigering (som var ståpälsbra) & vittringsapportering (som var finfin även den)


Danni fick träna fotgående, rutan (riktigt bra med Dannimått mätt), fjärr (bra), apportering (bästa på länge), kryp (inte bra - kallt & blött i gräset ju), hopp-sitt (bra), inkallning & läggande under marsch.


På vägen hem stannade vi till för en promenad på stranden vid Snapparp så vovsegullen fick springa av sig lite ...  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards