annaayaeos

Direktlänk till inlägg 21 maj 2013

Sööööök ...

Av Anna-Karin Malm - 21 maj 2013 12:45

Ännu en tisdag har tillbringats ute i sökskogen. För Eos del fortsätter projekt bättre markeringar/stanna kvar hos figgen & för Dannis del är det rakt ut snabbast möjligt som det jobbas på.


Eos fick börja idag oxå för att jag skulle kunna sätta henne i bilen om hon strulade på nån av de första figgarna & sen ta ut henne & köra en gång till. Idag hade jag Icie som standbyhund & jag såg i Eos ögon att hon fattade att det var bäst att hålla i figgarna om inte Icie skulle få hennes gottor ... Sååååå nästa gång får jag ha någon som står beredd vid våra saker & bara kan släppa hunden därifrån om det behövs för att det inte ska vara alldeles för uppenbart för fröken "För-Smart-För-Sitt-Eget-Bästa". Vi körde på med omvänt lockande & jag testade henne med att vara helt tyst på någon figge ända tills jag kom fram - inga problem, knacka på dosan med godis precis när hon börjat skälla hos figgen - Det fick henne att tystna en liten stund, men inga tendenser att lämna, Att tjoa & locka henne - På en figge när jag stod cirka fem meter ifrån med dosan med godis öppen & framsträckt mot henne & sa "Kom så får du godis" lämnade hon figgen en liten bit, men vände självmant tillbaka. Detta medförde att stackars Standby-Icie inte fick ingripa alls ... Efter att ha kört sex figgar avslutade jag med att köra ett gäng tomslag där hon gick såååååå bra!!! Långa, fina tomslag med finfin fart & en härlig attityd ... Behöver jag säga att hon fick rejält med belöning efter detta???


Danni har som sagt fått ett mer bekvämt tempo ut i rutan typ jag tar det lilla lugna & ser om jag hittar någon. Det känns i min värld inte alls optimalt så jag tänkte att vi behöver ha lite mer motivation på den lille nissen för att öka tempot & motivationen att skynda sig ut i rutan. Såååå jag började med att en figge per sida stod ungefär halvvägs ut bakom ett träd. När jag riktade Danni kom figgarna fram & sprang/smög sig utåt i rutan. Då tog jag bort honom igen en liten stund till de var på plats ... Han slirade med bakdelen när jag skickade honom, så bråttom hade han ut ... Hans skall, som förvisso redan är bra, blev intensivare & mer jäklar anamma. När han tagit dessa smygarfiggar fick han två tomslag som bara var såååå bra & så avslutade vi med att han fick se två figgar börja gå ut, jag tog bort honom till de var på plats & skickade sen så han fick två bakåtslag ... Även dessa två slag var han mer intensiv på ... gött!!!


Efter fika & genomgång tog vi en lång, härlig promenad innan det var dags att bege sig hemåt ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards